Занимания по интереси 2024-2025 учебна година

Занимания по интереси 2024-2025 учебна година

ЗАНИМАНИЯ ПО ИНТЕРЕСИ

С Постановление № 289/12.12.2018 г. на Министерския съвет е направено изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет във връзка с Наредбата за приобщаващото образование и Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование.

Чрез заниманията по интереси се развива интегрирането на ключовите компетентности, възпитанието в ценности, патриотичното, гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното възпитание, насърчаването на иновациите и креативното мислене на учениците. Чрез заниманията по интереси се подкрепя развитието на ключовите компетентности на учениците в областта на математиката, информатиката, природните науки и технологиите и се подпомага професионалното ориентиране на учениците.

Заниманията по интереси се организират от общинските и държавните училища за учениците от I до XII клас, в съответствие с желанието на родителите на децата, с желанието на учениците със съгласието на родителите, както и със спецификата на заниманията и с възможностите на училището.

Заниманията по интереси може да се провеждат чрез различни организационни педагогически форми – клуб, състав, ансамбъл, секция, отбор и други". Te включват провеждане на учебни часове и изяви на учениците, провеждане на междуинституционални занимания по интереси и междуинституционални изяви на учениците, обхванати в тях, посещения на културно-исторически и природонаучни обекти, институции, публични и стопански организации и други. (чл. 20 от Наредба за приобщаващото образование).

Според чл.21 от Наредба за приобщаващото образование:

  1. Заниманията по интереси се организират приоритетно в тематичните направления:
  • Дигитална креативност
  • Природни науки
  • Математика
  • Технологии
  • Изкуства и култура
  • Гражданско образование
  • Екологично образование и здравословен начин на живот
  • Спорт
  1. Заниманията по интереси по тематични направления "Дигитална креативност", "Природни науки", "Математика" и "Технологии" са не по-малко от 40 на сто от общия годишен брой часове за организирани занимания по интереси в училището.
  1. Училищата може да организират заниманията по интереси и изявите на

учениците, обхванати в тях, съвместно с физически лица и с юридически лица, чийто предмет на дейност е свързан с тематичните направления на заниманията по интереси.

  1. Родители на ученици, чийто професионален опит е свързан със съответното

тематично направление на заниманията по интереси, могат да провеждат занимания по интереси до три часа годишно във или извън училището в присъствието на ръководителя на групата.

  1. Заниманията по интереси може да се провеждат:

     5.1. извън часовете по учебен план;

     5.2. по време на целодневната организация на учебния ден извън дейностите по самоподготовка с оглед осигуряване на разнообразие от занимания по интереси;

     5.3. през почивните дни и ваканциите.

Според чл. 21а. от Наредба за приобщаващото образование:

  1. Заниманията по интереси в училищата за съответната учебна година се избират от

учениците със съгласието на родителите им и се регистрират в информационна система за заниманията по интереси (class.mon.bg).

  1. Изборът на занимания по интереси се извършва чрез проучване на желанията на

учениците въз основа на анкета, разработена и приложена от училището и съдържаща индикатори за отчитане на:

       2.1. индивидуалните потребности, интересите и познавателното развитие на ученика;

       2.2. миналия опит на ученика в занимания по интереси;

       2.3. съответствието между потребностите и желанията на ученика, регистрираните предложения в информационната система и възможностите и спецификата на училището.

Според чл. 21б. от Наредба за приобщаващото образование:

  1. Директорът на училището извършва анализ на съответствието между

потребностите и желанията на учениците и направените предложения на юридическите и физическите лица, които са регистрирани в информационната система, и възможностите и спецификата на училището, като предлага на педагогическия съвет да одобри предложенията за занимания по интереси в училището за съответната учебна година.

  1. Броят на групите за занимания по интереси и ръководителите им се определят

от директора на училището въз основа на подадените заявления на учениците и с изразено информирано съгласие на родителя за участието на съответния ученик.

  1. Групите за занимания по интереси в училището се формират в зависимост от посоченото първо желание на ученика, като може да се формират с ученици от различни класове, както и сборни групи с ученици от групите за целодневна организация на учебния ден.
  1. При невъзможност да се формира група за занимания по интереси по първо желание групите се формират по второ или следващо желание, без да се надвишава максималният брой на учениците в групата, определен от директора на училището.
  1. Училището осигурява участие в занимания по интереси на минимум 20 на сто от учениците в училището.

Според чл. 21в. от Наредба за приобщаващото образование:

  1. Заниманията по интереси се организират със седмичен брой часове и/или на модулен принцип, който включва средно не по-малко от два часа седмично по броя на учебните седмици, съгласно разработен времеви график от ръководителя на групата с разпределение на темите.
  1. Когато ученикът е възпрепятстван да се включи в конкретно занимание, той представя документ, който удостоверява обстоятелствата за отсъствието му.
  1. При отсъствието на ръководителя на групата повече от три часа времевият график за занимания по интереси се актуализира при възможност, като се запазва общият брой часове за дейността.

Според чл. 21д. от Наредба за приобщаващото образование:

  1. Училищата изготвят програма за занимания по интереси за съответната учебна година в съответствие с тематичните направления, която се утвърждава от директора на училището.
  1. Програмата за занимания по интереси включва:

       2.1. дейности за мотивиране на учениците за участие в занимания по интереси в тематичните направления "Дигитална креативност", "Природни науки",               "Математика", "Технологии";

       2.2. дейности за подпомагане на професионалното ориентиране на учениците при избора на възможности за обучение и професия;

       2.3. тематичните направления на заниманията по интереси, които ще се провеждат в училището;

       2.4. дейности за изяви на учениците, обхванати в заниманията по интереси, за популяризиране на постиженията им;

       2.5. междуинституционални дейности за занимания по интереси и за изяви на постиженията на учениците;

       2.6. групите и учениците в тях, както и ръководителите на групите.

  1. Училището съвместно с родителите и/или с външни юридически лица организира най-малко два пъти годишно публични изяви на учениците, участници в групите за занимания по интереси, които включват концерти, тържества, състезания, изложби, дебати, конкурси и други, за популяризиране на индивидуалните и/или груповите постижения, способностите на учениците и творческите резултати.

Тематични направления и поднаправления за заниманията по интереси

Дигитална креативност

  • Дигитални умения
  • Иновации и решаване на проблеми
  • Креативно мислене в действие
  • Програмиране и роботика

Природни науки

  • Биологически науки
  • Околна среда
  • Физически, химически и науки за земята

Математика

  • Математическа лингвистика
  • Математическа логика
  • Математическо моделиране
  • Приложна математика

Технологии

  • Езиков свят
  • Природо-математическо знание
  • Техника и технологии
  • Хуманитарни познания
  • Развитие на въображението – моделиране, творчество, игра и памет
  • Предприемачество

Изкуство и култура

  • Изящни изкуства
  • Приложни изкуства
  • Сценични и танцови изкуства

Гражданско образование

  • Емоционална интелигентност
  • Интеркултурна комуникация
  • Институционални знания и култура
  • Психология и превенция на зависимостите
  • Психология на общуването

Екологично образование и здравословен начин на живот

  • Астрономически лаборатории
  • Екология
  • Знания за здравето
  • Хранене и здраве

Спорт

  • Индивидуални спортове
  • Колективни спортове